Szopkó Tibor megjegyzése szerint az új Miskolci Fejlesztési Központ kiváló lehetőségeket kínál a barátok számára, mint potenciális kifizetőhely.


A miskolci önkormányzat legutóbbi közgyűlésén sürgősségi napirendi pontként, zárt ülés keretében vitatta meg és fogadta el a Miskolci Fejlesztési Központ megalapítását, valamint a nonprofit kft. vezetésének kinevezését. A központ létrehozásának céljaival, körülményeivel, és a cég körüli aggályokkal kapcsolatban Szopkó Tibor, Miskolc korábbi alpolgármestere és jelenlegi ellenzéki képviselője osztotta meg véleményét lapunk olvasóival.

A legutóbbi közgyűlésen a testület zöld utat adott a Miskolci Fejlesztési Központ megalapításának. Normál körülmények között egy ilyen intézmény célja, hogy támogassa a helyi gazdasági fejlődést, elősegítse a vállalkozások növekedését és innovációját, valamint vonzóbbá tegye a várost a befektetők számára. Miskolc esetében azonban a helyzet különösen figyelemre méltó, hiszen a város a közelmúltban különféle strukturális kihívásokkal nézett szembe, és a fejlesztési központ létrehozása egy új irányt adhat a helyi gazdaságnak. Ezzel együtt a központ célja, hogy a város erőforrásait és lehetőségeit összegyűjtve, a közösség fejlődését szolgálja, valamint új munkahelyeket teremtsen, így hozzájárulva Miskolc hosszú távú fenntartható fejlődéséhez.

A nyilvánosság kizárásával, zárt ülés keretein belül, egy sürgős polgármesteri javaslat nyomán döntött a miskolci Fidesz, hogy megalapít egy új városfejlesztési céget. A kezdeti, aggasztó jelek ellenére igyekeztünk megtalálni a döntésben rejlő pozitív szándékokat, de sajnos még mindig sok a tisztázatlan kérdés. A polgármester tervei szerint az új vállalat a város településfejlesztési és településrendezési közfeladatainak hatékonyabb ellátását hivatott szolgálni, ám a gyakorlatban három fő célra lesz képes.

A fejlesztési ügyek, legyen szó akár uniós projektekről, akár ipari létesítmények telepítéséről, teljesen elkerülik a nyilvánosság figyelmét. Ezzel párhuzamosan a területen elismert szakmai csapatok megszüntetésre kerülnek, vagy bizonytalan átszervezésen mennek keresztül. A pályázatokkal foglalkozó főosztály és a gazdaságfejlesztési igazgatóság mindig is kiemelkedő és sikeres munkát végzett, most azonban ők is kétségek között állnak, nem tudva, mit tartogat számukra a jövő.

Végül is sokan úgy vélik, hogy ez egy remek lehetőség a barátok számára, akik felfedezik a cég irányítását.

Ez az első vállalkozás, amelyet közpénzből alapít az új városvezetés?

Nem, a tavaszi időszaktól kezdve ez már a harmadik cég, amelyet a miskolci Fidesz a nyilvánosság kizárásával alapít. Márciusban két új holdingot hoztak létre, most pedig az MFK-t alapították zárt ülés keretein belül. Érdemes megjegyezni, hogy ezeknek a cégeknek a tőkejuttatása már meghaladja a 110 millió forintot. Valószínű, hogy a közpénzek jelentős része a működésük során fog eltűnni, ami a következő években milliárdos terhet róhat a miskolci adófizetőkre. Az üzleti tervek hiányában azonban ezeket a számításokat egyelőre csak találgatni lehet.

Az elvégzett feladatok a már létező szervezeteken keresztül is sikeresen kezelhetők lettek volna, mivel az MFK feladatait egy főosztály és a gazdaságfejlesztési igazgatóság maradéktalanul teljesítette. A MiEvent Kft. és a Miskolci Energia Zrt. által végzett munkák szintén megoldhatók lettek volna a korábban működő vállalatok, mint például a MiREND-Sec és a MIHŐ által.

Ezért az egész csak a szokásos csinn-bumm cirkusznak tűnik, viszont itt a tartalom nélküli marketingkormányzás egy értelmetlen százmilliós pénzégetéssel is együtt jár.

Valóban nem rendelkezünk átlátható információkkal ezeknek a vállalatoknak az üzleti stratégiáiról?

- Mindhárom vállalatot a város vezetése üzleti tervek nélkül indította el, vagy ha volt is ilyen, azt gondosan eltitkolták a döntéshozók elől. Pedig egy ésszerű ember még a saját pénzét sem kockáztatja terv nélkül, nemhogy a közvagyont! Mégis, el tudom képzelni, hogy nem készültek komolyan vehető koncepciók, hiszen a folyosói pletykák szerint ugyanaz a tanácsadói csapat javasolta a cégek létrehozását, akik az előző ciklusban nálunk is próbálkoztak hasonló ötletekkel, ám ezek épp a megalapozatlanságuk miatt buktak el a városvezetésünk előtt. Jelenleg úgy tűnik, hogy a viták és a nyilvánosság mellett a fékek és ellensúlyok is eltűntek a város vezetéséből.

Az MFK alapítását a szokásos lózungokkal persze próbálják emészthetővé tenni. Lesznek majd ünnepélyesen aláírt együttműködési megállapodások, beszélnek stratégiákról és forrásbevonásról, dinamikus működésről és lehetőségek generálásáról. De a miskolciak a saját bőrükön tapasztalhatták, hogy az üres ígéretekkel (teljes újraaszfaltozás, 2019-es menetrend) tele a padlás, az embereknek meg lassan épp az üres ígéretekkel lesz tele a hócipője.

Lehet-e látni előre, mennyi pénz felett fog döntést gyakorolni a kft.? Lesz-e rálátása erre a tevékenységre a közgyűlésnek és a nyilvánosságnak?

A kormány szabadságharca következtében az uniós projektek teljes körű megvalósulásának esélye Miskolcon napról napra csökken, mégis a két alaptevékenység révén tízmilliárdok forognak ezen a cégen. Ennek ellenére a helyi lakosság és a nyilvánosság hozzáférése drasztikusan beszűkült, mivel a Fidesz egy ügyes trükkel már az alapítás pillanatában eltitkolta a működést a közgyűlés elől.

A Holding számára biztosított kisebbségi tulajdonrész miatt nem szükséges a közgyűlés tájékoztatása a cég ügyeivel kapcsolatban, mivel a döntéshozatalért a polgármester és a vezérigazgató felelnek, nem pedig a testület. Ezt az antidemokratikus gyakorlatot a Kriza-korszakban vezették be, ám mi sikeresen felszámoltuk. Most azonban úgy tűnik, hogy ez a gyakorlat újra megjelenik Miskolcon. Érdekes módon ezt a döntést éppen azok a kormánypárti képviselők hozták, akik tíz évvel ezelőtt még hatalmas felháborodással zárták le a városfejlesztési cég működését, amely akkoriban jól funkcionált.

Ki lesz a cég vezetője és kik ülnek a taggyűlésben?

Felháborító, hogy a cégvezető kiválasztására nem hirdettek meg pályázatot, ráadásul a javaslat sem tartalmazta az ügyvezető önéletrajzát, tapasztalatait vagy szakmai programját. A polgármester saját kabinetfőnökét, Radomszki Leventét jelölte az ügyvezetői posztra. Ő ugyan ipari termék- és formatervező mérnöknek mondja magát, de tudvalévő, hogy a KDNP ifjúsági szervezetében már komoly politikai pályafutást futott be, és nem elhanyagolható, hogy édesanyja helyettes államtitkári pozícióban dolgozik. A felügyelőbizottság tagja Dr. Nagy Ákos, a korábbi fideszes önkormányzati képviselő, aki jelenleg Tóth-Szántai polgármester tanácsadója és a Holding felügyelőbizottságának elnöke is. Nyilvánvaló, hogy ő jól tudja majd felügyelni a dolgokat, hiszen egyszerre lát el több pozíciót is. Az MFK Nkft. taggyűléseit a polgármester és a holding vezérigazgatója fogja vezetni, így ők rendelkeznek a legfontosabb információkkal és ők hozzák meg a döntéseket. A nyilvánosság csupán reménykedhet abban, hogy ez az egész rendszer nem fog gyorsan összeomlani.

Kiemelt fotó: minap.hu

Ha Ön is szeretne naprakész és megbízható információkat kapni anélkül, hogy a propagandával találkozna, ne habozzon, iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha pedig úgy érzi, hogy szívesen támogatná a munkánkat, kattintson ide, és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Related posts