A határon súlyos büntetéseket róttak ki a román kamionosokra.


Egy hét alatt 165 millió forint bírságot szabott ki a hatóság szabályszegő külföldi fuvarozókkal szemben a magyar-román határon.

Május elején fokozott ellenőrzéseket végeztek az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) munkatársai a magyar-román határon. Az ellenőrök egy héten át folyamatosan a Csengersima, Ártánd, Kengyeles, Gyula és Kéthalom határátkelőknél tartózkodtak, míg eseti jelleggel Vállaj, Nagylak, Battonya és Nyírábrány átkelőin is aktívan végezték feladataikat.

Ebben az időszakban a Magyarország területére érkező külföldi árufuvarozó járművek alapos ellenőrzésen mentek keresztül. A hatóságok összesen 165 millió forintnyi bírságot róttak ki a jogszabályokat megsértő járművezetőkre, akik túlnyomórészt román rendszámmal közlekedtek. Az ÉKM munkatársai csupán hat nap leforgása alatt 155 millió forint értékben szabtak ki büntetéseket a jogsértések miatt, ezen kívül további 10 millió forintot szedtek be lejárt tartozások címén.

Az ellenőrök összesen 361 jegyzőkönyvet állítottak ki, amelyből 58 esetben a lejárt tartozások rendezése volt a cél. A legfrissebb határellenőrzés során szerzett tapasztalatok alapján a román fuvarozók mellett a török, bolgár és lengyel árufuvarozók voltak a leggyakoribbak, akiket bírságoltak.

A feltárt szabálytalanságok jelentős része műszaki jellegű, különösen a menetíró készülékekhez kapcsolódóan, valamint a gépjárművek túlsúlyos és túlmért jellemzőiből eredő szabálysértésekből adódott. Az ellenőrök különös figyelmet szenteltek a fékberendezések, a gumiabroncsok és a járművek alvázának állapotának, amelyekkel kapcsolatban számos probléma merült fel.

Bármilyen műszaki jellegű problémával szembesülve a teherautó csak akkor folytathatja az útját, ha a gépjárművezető a helyszínen orvosolja a hibát – például abroncsot cserél. Amennyiben ez nem lehetséges, a hatóság munkatársai a legközelebbi szervizhez kísérik a járművet, miután a bírság kifizetésre került.

Jelenleg is számos kihívással nézünk szembe a túlsúlyos járművek terén, különösen a 3,5 és 7,5 tonna közötti teherautók esetében. Amennyiben a túlsúly mértéke nem haladja meg a megengedett össztömeg tíz százalékát, a gépjármű továbbra is közlekedhet, miután a bírságot kifizették. Viszont ha a túlsúly meghaladja ezt a határt, az üzembentartónak azonnal intézkednie kell a jármű tömegének csökkentéséről, beleértve a rakomány súlyának mérséklését is, még a helyszínen.

A műszaki hiányosságok és szabálysértések mellett sajnos a jogkövetési hajlandóság is meglehetősen alacsony bizonyos esetekben. Előfordul ugyanis, hogy a hatóság ugyan megtagadja a továbbhaladást, az ellenőrök munkaidejének lejártával ugyanakkor a gépjárművezető érvényes okmányok nélkül tovább közlekedik.

Related posts