Az Alföldi Tej sorait újra rendezik, hogy csökkentsék a veszteségeket – Agrárszektor.

Az Alföldi Tej Kft. 2024-ben új lehetőségekhez jutott, még ha az értékesítési nettó árbevétele drámaian csökkent is az előző évhez képest. A vállalat ügyesen mérsékelte veszteségeit, ami pozitív fejlődésnek számít. A belföldi piacon a nettó árbevétel 2023-ban 77,14 milliárd forint volt, míg 2024-re ez 70,16 milliárd forintra esett vissza, ami több mint 7 milliárd forintos csökkenést jelent. Az exportértékesítés terén is hasonló trend figyelhető meg: 2023-ban 5,11 milliárd forint bevétel folyt be külföldi piacokról, míg 2024-re ez az összeg 4,45 milliárd forintra csökkent.
A társaság teljes nettó árbevétele így 2023-ban 82,25 milliárd forintot tett ki, 2024-ben viszont már csupán 74,61 milliárd forintot - ez közel 7,6 milliárdos csökkenés egyetlen év alatt. A kamatkiadások terén viszont jelentős javulás történt: míg 2023-ban 1,57 milliárd forintot tett ki a fizetendő kamatok és kamatjellegű ráfordítások összege, addig 2024-ben már csak 959 millió forintot, vagyis közel 600 millióval kevesebbet.
Az Alföldi Tej Kft. üzemi teljesítménye kedvező irányba változott, hiszen 2023-ban a vállalat -1,64 milliárd forintos veszteséget könyvelt el, míg 2024-re ez a szám -765 millió forintra csökkent. A pénzügyi műveletek eredménye is javult, habár még mindig negatív tartományban maradt: 2023-ban -1,62 milliárd forintról 2024-re -1,11 milliárd forintra csökkent a veszteség. A pénzügyi eredmények kedvező alakulása az adózás előtti és adózott eredményekben is visszatükröződik: a 2023-as -3,26 milliárd forintos veszteség 2024-re -1,88 milliárdra csökkent. Ez közel 1,4 milliárd forintos javulást jelent, amely jól tükrözi, hogy a vállalat a bevételek csökkenése ellenére hatékonyabban gazdálkodott. Mindazonáltal a cég eredményei továbbra is jelentős veszteséget mutatnak.
Ahogyan arról az Agrárszektor korábbi cikkében írt, a magyar tejipar 2024-ben is komoly átalakuláson ment keresztül, a négy legnagyobb feldolgozó eltérő stratégiával reagált a piaci kihívásokra. A Sole-Mizo Zrt. esetében az árbevétel közel 8 milliárd forinttal csökkent, 115,7 milliárd forintra, az adózott eredmény 1,76 milliárd forintra nőtt, ami jelentős előrelépés a 2023-as 136 millióhoz képest. A Naszálytej Zrt. 38,6 milliárdos árbevételt ért el, amely 9%-kal haladja meg az előző évet, miközben adózott eredménye 1,26 milliárd forint maradt, kis kamatkiadás mellett. A FrieslandCampina Zrt. mérsékelt növekedést produkált, a 2024-es 51,4 milliárd forintos árbevétel mellett 3,91 milliárdos adózott eredményt ért el. Az Óvártej Zrt. ezzel szemben látványosan exportorientált stratégiát követett: 83,1 milliárdos bevételének 94%-a külföldi eladásokból származott, míg a hazai értékesítés jelentősen visszaesett. A cég adózott eredménye 1,31 milliárd forint lett, annak ellenére, hogy kamatkiadásai voltak a legmagasabbak a vizsgált cégek közül, 535 millió forinttal.