Uniós források híján a MÁV közel 100 millió forintot fordít Klaus Mangoldra, aki a "Mister Oroszország" néven ismert, hogy a tanácsait hasznosíthassa.

Ágh Péter véleménye szerint a szakértelem megkérdőjelezhetetlen.
Korábban lapunk is megírta, hogy hiába küzd forráshiánnyal a MÁV, tanácsadásra van pénz, ráadásul a MÁV-csoport két cége is ugyanazzal a tanácsadóval szerződött, euróra pontosan megegyező összegekre. Két darab, egyenként 122 625 euró értékű megállapodást kötöttek, átszámítva mintegy 98 millió forintos megbízással a MÁV Pályaműködtetési Zrt. és a MÁV Személyszállítási Zrt. is a Mr. Oroszországként ismert Klaus Mangoldot, az orosz üzleti körök kijáróembereként jellemzett egykori nagyvállalati cégvezető tanácsadócégét találta meg.
A témával kapcsolatban az MSZP-s Tóth Bertalan intézett kérdést Lázár János építési és közlekedési miniszterhez. A következőket szerette volna megtudni:
A kérdésedre válaszolva: Klaus Mangold tanácsadócégét a feladatra egy olyan kiválasztási folyamat során választották ki, amely során figyelembe vették a cég szakmai tapasztalatát és referenciáit. A kiválasztás részét képezhette a versenyképesség és a piaci jelenlét is. Az eljárás részletei azonban nem mindig nyilvánosak. A közbeszerzési eljárás tekintetében fontos megjegyezni, hogy ha a feladat közpénzeket érintett, akkor a közbeszerzési törvények szerint kellett volna lefolytatni a folyamatot. Azonban a konkrét eset függvényében lehetnek kivételek vagy eltérések, így érdemes lenne a pontos eljárást és a vonatkozó jogszabályokat alaposabban megvizsgálni.
2. Milyen ügyekben váltak nélkülözhetetlenné a mindössze 5 főt foglalkoztató vállalat tanácsai a MÁV számára?
3. Milyen érvekkel támasztja alá, hogy sem az állami szektorban, sem a magánvállalatok világában nem található olyan hazai szereplő, aki képes lenne ezt a feladatot hatékonyan ellátni?
4. Mikor kerülnek nyilvánosságra a tanácsadás eredményei, vagyis hogy a MÁV cégei a forráshiány ellenére hogyan használták fel a körülbelül százmillió forintot?
5. Vajon létezni fog-e valódi szakmai munka, vagy csupán a "kiváló keleti kapcsolatok" árát kell megfizetni?
A választ Ágh Pétertől, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkárától kaptuk, aki hangsúlyozta, hogy a magyar vasút nem részesül uniós támogatásokban, noha számos fejlesztési projekt várna arra, hogy megvalósulhasson az EU-s források segítségével. Ennek következtében a közlekedési tárca a közeljövőben is elindítja a magyar vasút fejlesztését és modernizálását. "A lehetőségeinket alternatív finanszírozási források és a nemzetközi piac által kínált megoldások feltérképezésével és kihasználásával bővíthetjük. Ehhez azonban nélkülözhetetlen, hogy olyan tapasztalt és szakértő tanácsadókat vonjunk be, akik otthonosan mozognak a nemzetközi porondon" - nyilatkozta Ágh Péter. Hozzátette, hogy Mr. Oroszország cége "kétségkívül alkalmas erre a feladatra".
Csaknem százmillió forintért ad tanácsot Mr. Oroszország a forráshiánnyal küzdő MÁV-nak