"A vendéglátóiparban a borravaló adása nem kötelező."
Hosszú évek tanúsága, hogy meglehetős drágaság van a Balatonnál is, azok, akik idén már jártak a Balatonnál, vagy más strandoló helyen, érthetően még jobban felháborodtak, hiszen például - ahogy arra az Ötös műsorvezetője, Bódy Gergő is rámutatott - "2025-ben a lángos luxuscikk lett, és egy középosztálybeli család igazából már csak álmodozhat, hogy elmenjen és megebédeljen vagy megvacsorázzon egy étteremben". Adja magát a kérdés, hogy mi okozhatja egy adott étteremlánc budapesti éttermeinek és a strandterületen lévő éttermeinek árkülönbségeit?
"Budapesten ez egy 10-12 hónapos működésre képes étterem láncolat, ebben is ott van a kulcsszó, mert az az étterem láncolat egy jól kialakított stratégiával fölépítette magának azt, hogy hogyan legyen az éttermeiben mindenütt ugyanaz, ezt valószínűleg egy központi helyen meggyártja, és kiszállítja a saját éttermeibe, vagy saját franchise partnereinek" - mondta az Ötös keddi adásában Harmath Csaba, a Gault&Millau étteremkalauz vezető gasztronómiai szakértője. Hozzátéve, hogy az azonos franchise-ba tartozó éttermek árkülönbségei az éves működési időtől függnek. Egy balatoni étterem nem számíthat egyenletes forgalomra, ezért érthető, ha árait magasabban szabja meg.
Ez abból is adódik, hogy a vendéglátós a szezon végével nem viszi át az éttermét olyan helyre, ahol épp szezon van, míg az általa alkalmazott vendéglátós dolgozók ugyanezt természetesen megtehetik. Ebből is adódik Harmath szerint az utóbbiak előnyös pozíciója. Így ugyanis a vendéglátós kénytelen magasabb fizetést biztosítani, ez is az árakat befolyásoló tényező.
A szervízdíj bevezetésének fő célja a borravaló helyettesítése, mivel a szervízdíj alacsonyabb szintű adózási kötelezettséget von maga után. Ez az összeg a közös kasszába kerül, majd az adózás után a vendéglátóipari vállalat (munkaadó) osztja el a munkavállalók között. "Ha valaki ezen felül még borravalót is elvár, azt általában figyelmen kívül hagyom" – tette hozzá Harmath.
„Szerintem a borravaló nem kötelező a vendéglátás területén” – fogalmazott, kiemelve, hogy ez a szemlélet csupán hazánkban gyökerezik ennyire.