A Trump által bevezetett tarifák milliárdos drágulást okozhatnak, ám jövőre mégis elképzelhető, hogy az autók árának csökkenése vár ránk.
Ha ígéreteit beváltva emelik az USA importvámjait, azt az autósok nagyon megérezhetik.
Donald Trump, az Egyesült Államok frissen megválasztott elnöke, ambiciózus tervekkel vágott neki az ország naggyá tételének. A célja, hogy az Egyesült Államokba irányuló importot vámokkal sújtva csökkentse más nemzetek gazdasági előnyét. Ennek keretében már bejelentette, hogy 10 százalékos tarifát vezetne be minden importtermékre, míg a kínai termékek esetében 60 százalékos vámot, valamint 25 százalékot a kanadai és mexikói behozatalra.
A szakértők folyamatosan elemzik, hogy milyen mértékű inflációt generálhat ez a helyzet. Az autók különösen érzékenyek a költségek növekedésére, mivel a bennük található alkatrészek jelentős része külföldi forrásból származik - számolt be róla a CNBC.
Ivan Drury, az Edmonds autóipari adatszolgáltató cég szakértője rámutatott, hogy számos olyan alkatrész létezik, amelyek többször is keresztülutaznak az Egyesült Államok határain. A Wells Fargo bank elemzése alapján a Mexikóból, Kanadából és Kínából érkező komponensek ára 600 és 2500 dollár (240 ezer-1 millió forint) között mozoghat. Az Egyesült Államokban gyártott autók, amelyek közvetlenül a két szomszédos országból származnak, az összes eladott jármű 23 százalékát képviselik, és várhatóan 1750 és 10 ezer dollár (700 ezer-négymillió forint) közötti áremelkedéssel kell számolniuk.
A szakértők konszenzusra jutottak abban, hogy a drágulás egy jelentős részét az autógyártóknak és a kereskedőknek kell viselniük. A helyzet azonban nem ennyire egyszerű, hiszen a beszállítói láncok globálisan összekapcsolódnak. Egy autóvásárló számára pedig nehéz megállapítani, hogy járműve pontosan honnan származik.
A kérdésre adott legegyszerűbb válasz az, hogy ez a jelenség világszerte megfigyelhető. Példaként említhetjük a kormányművek elektronikai rendszerét - magyarázta Drury.
Az alapvető alkatrészek először Németországból érkeznek az Egyesült Államokba, majd Mexikóban kerülnek összeállításra. Ezt követően a kész termékeket visszaszállítják az amerikai összeszerelő üzemekbe, ahol beépítik az autókba. Az esetleges tarifák nem fogják érinteni azokat az autókat, amelyeket a bevezetésük előtt gyártanak és készleten tartanak. Továbbá a szakértők előrejelzése szerint 2025-re a kereskedők több árengedményt fognak kínálni, hogy fellendítsék az értékesítést. Ennek eredményeként az új autók ára az Egyesült Államokban, legalábbis az év egy bizonyos időszakában, akár a 2024-es árszint alatt is alakulhat.