Elérkezett-e a vég a kisautók fénykorának?


A VW up!, a Toyota Aygo és a Peugeot 108 már jó ideje eltűntek a piacon, és most úgy tűnik, hogy a hasonló kisautók, mint a Kia Rio, a Ford Fiesta és a Mitsubishi Space Star is a sorsukra juthatnak. A Totalcar megjegyzi, hogy csak idő kérdése, mikor követik őket a Stellantis modellek, valamint a Volkswagen Polo és a Skoda Fabia. A kisautók világában komoly változások zajlanak, és a jövőbeli trendek tovább formálják ezt a szegmenst.

A gyártók hangsúlyozzák, hogy a kategóriák nem eltűnnek, csupán átalakulnak: ennek következtében a hagyományos ötajtós autók helyett a vásárlók már nagyobb, emelt crossovert választhatnak belépő modellként.

Igaz, azt már nem teszik hozzá, hogy ha csak magasságban is nő nagyobbra egy kisautó, az borítja a légellenállást, tehát növeli a fogyasztást, vagyis az általános kiadásokat. Ha mindezt elektromos hajtással vesszük számításba, akkor 60-70 kilométerrel alacsonyabb hatótávot kapunk pusztán azért, mert 10-15 centivel magasabban van a tető.

Tehát azzal, hogy a kisautót keresőket egy látszólag csak kissé nagyobb, de valójában sokkal tágasabb autóra irányítják, a vásárlók kénytelenek lesznek azonos hajtás mellett több üzemanyagot felhasználni, ráadásul a károsanyag-kibocsátásuk is nőni fog.

Ha a Space Star készlete kimerül, Magyarországon nem lesz lehetőség 5 millió forint alatti új autó vásárlására.

A helyzet mögött részben az a változás húzódik meg, hogy az autóipar átfogó metamorfózison ment keresztül. Olyan új normákat vezettek be, amelyek a prémium kategóriás járműveknél egyszerűbben megvalósíthatók és beépíthetők az árképzésbe. Ezzel szemben a kisebb autók esetében ez a tendencia jelentős mértékben megemeli a gyártási költségeket.

Related posts