Feltámadt az e-autó piac!

A globális akkumulátoros elektromos járművek (BEV) eladásai 2025 második negyedévében 33 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest. A vizsgált piacokon az újonnan forgalomba helyezett BEV-ek száma meghaladta az 5,9 milliót, így az összes eladott autó közül majdnem minden ötödik (19 százalék) elektromos jármű volt. Ezek az adatok a PwC legújabb elektromosautó-piaci jelentéséből származnak.
A növekedés motorja Kína volt, hiszen a globális BEV-eladások közel kétharmadáért ő felelt. Az év első hat hónapjában ott az eladott elektromos autók száma szinte megduplázódott, 47 százalékos emelkedést mutatva a 2024-es év azonos időszakához képest. Az öt legjelentősebb európai piacon az első féléves eladások 25 százalékos növekedést könyvelhettek el, és a piaci részesedésük elérte az eddigi legmagasabb, 15 százalékos szintet.
Németország BEV-piaca, mely a támogatások megszűnése miatt tavaly átmenetileg visszaesett, különösen erőteljesen tért magához, több mint 35 százalékos növekedést mutatva 2025 első félévében, és a legmagasabb értékesítési darabszámot (közel negyedmillió autó) produkálva Európában. Ezzel a volumennel megelőzi a szintén 35 százalékos éves növekedést mutató Egyesült Királyság BEV-piacát. A franciaországi BEV-eladások viszont 6 százalékkal visszaestek, ami azonban még így is enyhébb az ország teljes autópiacának 8 százalékos csökkenésénél.
Egymillió alacsony kibocsátású jármű található a legnagyobb öt európai piacon.
Európában az év első hat hónapjában Spanyolország kiemelkedő növekedést ért el, hiszen a 2024-es év azonos időszakához képest 84 százalékos ugrást produkált. Annak ellenére, hogy a növekedés viszonylag alacsony bázisról indult, az akkumulátoros elektromos járművek piaci részesedése itt már 8 százalékra emelkedett. Ez a szám jelentősen felülmúlja az Olaszországban tapasztalt 5 százalékot, ahol a két ország elektromosautó-piaca hosszú ideig párhuzamosan fejlődött, de mára az olaszok lelassultak. Az év első felében az Egyesült Királyság a legmagasabb részesedéssel büszkélkedhet a BEV-eladások terén a top 5 ország között, 22 százalékkal, míg Németország és Franciaország egyaránt 18 százalékon stagnálnak.
A plug-in hibrid járművek (PHEV) népszerűsége jelentős növekedést mutatott az 5 vezető piacon, hiszen 2025 első felében az értékesített autók száma 30 százalékkal emelkedett a 2024-es év hasonló időszakához viszonyítva. Ezzel szemben a hibrid autók eladásai ennél mérsékeltebb ütemben, 18 százalékkal nőttek. Az elektromos járművek, beleértve a tisztán elektromos (BEV), plug-in hibrid (PHEV) és hibrid modelleket, a teljes európai újautó-értékesítések 61 százalékát képviselték az év első hat hónapjában.
"2025 első felében először adtak el több mint egymillió akkumulátoros elektromos autót az elemzett európai piacokon. Előrejelzéseink alapján 2030-ra az új eladások felét már a BEV szegmens fedheti le, elérve az évi 6 millió feletti darabszámot" - emelte ki Szoboszlai Beáta, a PwC Magyarország energiaipari és közműszolgáltatási tanácsadási területének igazgatója.
Kínában az alacsony kibocsátású járművek piaci részesedése már meghaladta az 50%-ot, míg az Egyesült Államokban még mindig a hagyományos belsőégésű motoros autók uralják az autópiacot.
Kínában az elektromos járművek részesedése a piacon először haladta meg az 50 százalékot egy naptári év első felében, ami egy lenyűgöző 53%-os növekedést jelent a megelőző évhez képest az új eladások terén. Ezen kívül az akkumulátoros elektromos járművek iránti kereslet kiemelkedően túlsúlyban volt a plug-in hibrid (PHEV) és a hagyományos hibrid autók iránti érdeklődéssel szemben.
Japánban az elektromos járművek piaca - akárcsak Európában - még mindig a hibridek dominanciáját élvezi, amelyek 2025 első felében a teljes piac 63%-át képviselik.
Az Egyesült Államok BEV-piaca ugyanakkor 3 százalékkal csökkent 2025 második negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Jelentős fellendülés várható viszont a harmadik negyedévben, mivel a fogyasztók igyekeznek kihasználni a jelenlegi 7 500 dolláros adókedvezményt annak szeptember végi megszűnése előtt. Az akkumulátoros elektromos autók piaci részesedése relatíve alacsony az új eladásokban a fejlett régiókkal összevetve, 2025 H1-ben csak 7 százalékot tett ki.
Itthon a kereslet fellendítését állami támogatások és a töltőinfrastruktúra fejlesztése segítheti elő.
Magyarországon januárban az elektromos autók piacán figyelemre méltó, 51%-os növekedés tapasztalható az eladásokban a 2024-es év első hónapjához képest. E kedvező eredmény mögött elsősorban az állami támogatások által generált előrehozott vásárlások állnak, ám ez a magas kereslet nem tudott tartósan megmaradni: negyedéves szinten a növekedés 30%-ra csökkent, ami a féléves időszak során még alacsonyabbra süllyedt. Az iparági szakértők azonban optimistán tekintenek a jövőbe, és 2025-re az elektromos autók (BEV, PHEV) piacának bővülését valószínűsítik. Az idei évre prognosztizált elektromos személygépkocsi-eladások aránya a teljes piacon belül várhatóan 13,7%-ra emelkedik, szemben a 2024-es 10,4%-os arányával, és ez a tendencia a következő években tovább fokozódhat. Bár a PHEV modellek eladásai egyelőre még megközelítik a tisztán elektromos autókét, a jövőben jelentős átalakulásra és a BEV szegmens élénkülésére lehet számítani. Ebben kulcsszerepet játszhat a kormányzati támogatások esetleges bővítése a családok számára, valamint a hazai töltőinfrastruktúra fejlődése.
Globális verseny a ritkaföldfémekért
A gyártók és kormányok világszerte egyre komolyabb kihívásokkal néznek szembe a ritkaföldfémek (REE-k) fenntartható beszerzésének biztosítása terén. Ezek az alapanyagok elengedhetetlenek az elektromos járművek előállításához, emellett kulcsszerepet játszanak az okostelefonokban és különböző katonai technológiákban is. A helyzet sürgeti a hatékony megoldások keresését, hogy a jövő technológiai fejlődését ne veszélyeztessük.
A 17 ritkaföldfém közül a neodímium és a szamárium kiemelkedő szerepet játszanak az elektromos járművek gyártásában, mivel lehetővé teszik rendkívül erős állandó mágnesek létrehozását, amelyek elengedhetetlenek a nagy teljesítményű és hatékony elektromos motorok működéséhez. Noha a ritkaföldfémeket ritkaságuk miatt emlegetik, valójában meglepően gyakoriak: a földkéregben háromszor annyira elterjedtek, mint a réz, és 200-szor gyakoribbak, mint a platina vagy az arany. Ugyanakkor a ritkaföldfémek koncentrációja más fémekhez képest viszonylag alacsony, ami jelentősen megnehezíti a kitermelésüket és feldolgozásukat. Ezek a folyamatok gyakran felvetnek komoly, jogos aggodalmakat a környezeti hatásokkal és a fenntarthatósággal kapcsolatban.
Geopolitikai alkuk
Szintén nehézséget jelent, hogy a ritkaföldfémek gazdaságosan kitermelhető készletei néhány országra korlátozódnak, míg a termelés még inkább lokalizált. A világ ismert ritkaföldfém készleteinek majdnem fele (48 százalék) Kínában található, jelen ismeretek szerint több mint kétszer annyi becsült mennyiséggel, mint a rangsorban második Brazíliában, ahol a készletek 23 százaléka van. Ráadásul Kína a globális REE-bányászat több mint kétharmadát (69 százalék) adja. Az ennyire erőteljes dominancia befolyásgyakorlási eszközként szolgál a ritkaföldfémekben gazdag országok számára a kereskedelmi tárgyalások során. "A kereslet fellendülése egyértelműen rávilágít Európa importált nyersanyagoktól való függőségére, mivel az ide érkező ritkaföldfémek 98 százaléka jelenleg Kínából származik - mutatott rá Szoboszlai Beáta. - Számos további, a kitermelés lokációjával kapcsolatos kockázat is árnyalja a képet: természeti katasztrófák, háborúk, társadalmi feszültségek, zavargások, politikai vagy szabályozási változások, valamint a fejletlen infrastruktúra mind az ellátási lánc megszakadásához vezethetnek. Mivel a globális kereskedelmi feszültségek ismét fokozódnak, a ritkaföldfémek és más kritikus nyersanyagok hatékony eszközt jelentenek egyes államok érdekeinek érvényesítésében" - tette hozzá a szakember.
Fedezd fel a PwC legújabb jelentését az elektromosautó-piacról, amelyet itt érhetsz el!