Hogyan biztosítható, hogy az új magyar törvények bevezetésével elegendő busz álljon rendelkezésre?
Decembertől kezdődően minden települést minimum napi három járatnak kell összekötnie a járásközpontokkal. Ez számos új buszjárat bevezetését követeli meg, de felmerül a kérdés: elegendő jármű és sofőr áll majd rendelkezésre ehhez?
Körülbelül egy évvel ezelőtt, 2024 végén az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) bejelentette, hogy új jogszabály fogja keretezni a közösségi közlekedést. Azóta elfogadott törvény egyik fontos rendelkezése, hogy alapjogként garantálja a járásközpontok és a megyeszékhelyek, valamint a főváros közötti eljutási lehetőséget. Jelenleg Magyarország 3155 települése közül 350 helyszínen nem biztosított, hogy az utasok naponta három járattal elérhessék a járásközpontot, illetve onnan vissza a lakóhelyükre.
A magyar kormány számára kiemelkedően fontos, hogy a közlekedési szolgáltatások mindenki számára hozzáférhetők legyenek. Ennek érdekében új jogszabály lépett érvénybe, amely a személyszállítási szolgáltatásokat érinti. Az új tervek szerint 2025. december 14-től minden településről napi legalább három közvetlen járat fogja biztosítani a járási központok elérhetőségét, mind hétköznapokon, mind hétvégén.
A változásokat a fent hivatkozott oldalon lehet böngészni. Rögtön feltűnik, hogy nem lesz mind a 3155 településről közvetlen eljutás a járásközpontba, kiesik a szórásból például Iborfia vagy Tornakápolna - igaz, ezekben a falvakban alig páran élnek. Számos települést viszont tényleg az új rendelet köt be a buszhálózatba, bár a legtöbb esetben "csak" új kapcsolatok születnek, az érintett településeken eddig is közlekedett busz vagy vonat, csak nem a járásközpont irányából.
Kétségtelen, hogy az útvonalak átalakítása mellett több új járat is elindul. Bizonyos régiókban olyan útvonalakon fognak közlekedni buszok, ahol jelenleg teljesen hiányzik a közforgalmú kapcsolat a települések között.
Az új Credo Econell Next autóbuszok beszerzésének idején talán sejthető, hogy elég busza lehet a MÁV Csoportnak a szolgáltatásbővítéshez, ha kevesebb régi járművet selejteznek le, mint amennyi új forgalomba áll. Fogasabb kérdés, honnan lesz elég sofőr: a járművezető-hiány ma is létező jelenség a MÁV-nál, a forgalmi változásokat olvasva gyakran lehet belebotlani abba, hogy egy-egy járat kimarad, mert nincs, aki vezesse - bár a helyzet ma sokkal jobb, mint két évvel ezelőtt.
Néhány nappal ezelőtt megkerestük a MÁV Csoportot, és kérdéseinket intéztük feléjük. Kíváncsiak voltunk arra, hogy a meglévő járatok mellett milyen lehetőségek vannak többletbuszok üzembe állítására, hány új járművezetőre lenne szükség a tervezett változtatásokhoz, és hogy az új járatok esetében lehetséges-e a törvényben előírt napi három indulásnál bővebb szolgáltatás, amennyiben az új járatok népszerűségnek örvendenek az utasok körében. Amint megérkeznek a válaszok a cégtől, azonnal frissítjük cikkünket!




