Koltai Balázs szavaival élve: "Az mesterséges intelligencia bizonyos munkafolyamatokat átválthat, de ne bánkódj emiatt! Inkább örülj, hiszen így több időd jut olyan feladatokra, amelyek igazán értékesek és személyesen is kifizetődőek számodra."


A mesterséges intelligencia térnyerésével egy új korszak kezdődött a vállalatok működésében, amely elengedhetetlenné teszi az innovatív stratégiák kidolgozását – mondja Koltai Balázs, aki nemzetközi tapasztalatait most hazai színtéren kamatoztatja. A digitális transzformációs szakértővel beszélgettünk az AI-megoldások üzleti alkalmazásáról, a munkaerőpiacra gyakorolt hatásairól, valamint a technológiai fejlődés által felvetett kihívásokról. Koltai Balázs moderálja a vállalatvezetők kerekasztal-beszélgetését az AI Talks by HVG & Amazing AI konferencián, amely november 20-án kerül megrendezésre a Bálnában.

HVG BrandLab: Mi a legmeghatározóbb találmány az emberiség történetében?

Koltai Balázs: A kommunikáció. Meggyőződésem, hogy azért sikerült kiemelkednünk az állatvilágból, mert elkezdtünk kommunikálni, majd csapatban dolgozni. Ez volt a kulcsa annak, hogy túl tudtunk élni, pedig nem mi voltunk a legerősebb emlősök a Földön. Azóta sem jöhet létre új találmány az információk megosztása nélkül.

H.B.: Emlékszel arra a pillanatra, amikor először találkoztál az AI fogalmával?

K.B.: Valamikor a nyolcvanas évek tájékán láttam először a 2001: Űrodüsszeia című filmet, és abban találkoztam a gépek olyan fajtájával, amelyek képesek önállóan gondolkodni és döntéseket hozni, emberi beavatkozás nélkül. Akkoriban úgy éreztem, hogy ez csupán egy távoli sci-fi vízió marad. Most viszont egészen megdöbbentő, hogy micsoda fejlődésen ment keresztül a technológia azóta.

H.B.: A kétezres évek elejétől kezdve számtalan nagyvállalatnál dolgoztál. Ezeknél a cégeknél milyen formában jelentek meg az első automatizációk?

K.B.: A cégek ekkoriban kezdték el alkalmazni a robotizált folyamatautomatizálást, amely lehetővé tette, hogy az emberek által manuálisan végzett, egyszerűbb munkafolyamatokat automatizáljanak. A mesterséges intelligencia megjelenésével viszont új dimenziók nyíltak meg: a robotok nem csupán támogathatják, hanem akár helyettesíthetik is az embert a bonyolultabb, analitikus gondolkodást igénylő feladatokban. Az AI már jóval a ChatGPT debütálása előtt is része volt mindennapjainknak, csupán kevés figyelmet kaptunk tőle. Például a Facebook már tíz évvel ezelőtt is mesterséges intelligenciával működő algoritmusokat alkalmazott, hogy meghatározza, milyen tartalmak jelenjenek meg a felhasználók hírfolyamában.

H.B.: A titulusod "digitális transzformációs vezető". Ez mit takar?

K.B.: A vállalatoknak segítek digitális eszközökkel fejleszteni a működésüket és különféle stratégiai célokat elérni. Ha van olyan céges feladat, amit manuálisan, kevésbé összeszedetten végeznek el, akkor bemutatom a vezetőknek, hogy milyen alternatív lehetőségek léteznek. Miután kiképeztem őket, együtt be is vezetjük ezeket a megoldásokat. Az AI a digitális eszközöknek a szteroidokon működő változata, amellyel sokkal többet tudunk elérni.

H.B.: Az AI robbanásszerű előretörése számos cégvezetőben kelthet olyan érzést, mintha a technológiai fejlődés üteme gyorsabb lenne, mint valaha. Mit javasolsz nekik, hogy ebben a kihívásokkal teli időszakban lépést tudjanak tartani?

K.B.: Első lépésként mindig azt tanácsolom, hogy indítsunk egy rövid oktatással. Egy vezető nem képes hatékony döntéseket hozni a saját vállalatára vonatkozóan, amíg nem rendelkezik legalább egy alapvető megértéssel az AI által kínált lehetőségekről. Ezt követően alaposan fel kell mérnünk a szervezet működését, majd a vállalati célok figyelembevételével egy átfogó fejlesztési tervet kell kidolgoznunk.

H.B.: Miként érhetünk el üzleti előnyöket a mesterséges intelligencia integrálásával, akár már rövid távon is?

K.B.: A helyzet nagymértékben függ a konkrét kihívásoktól, de nézzünk meg egy szemléletes esetet: egy vezető keresett meg minket azzal, hogy naponta kétezer e-mail zúdul a csapatára, és a tízfős gárdájának minden tagja kénytelen elolvasni az összes üzenetet, hogy kiderüljön, melyik feladat kinek szól. Bevezettünk egy olyan mesterséges intelligencián alapuló megoldást, amely automatikusan továbbítja az e-maileket a megfelelő felelősöknek a tartalmuk alapján. A legtöbb vezető célja nem az, hogy csökkentse a munkavállalók számát, hanem hogy értékes időt spóroljon meg a csapatának, így lehetőséget adva nekik a valódi értékteremtésre. Ez az üzleti szempontból is gyorsan megtérül.

H.B.: Napjainkban egyre több mesterséges intelligencia alapú megoldás lép a piacra, amelyekkel egyszerűen helyettesíthető az emberi munkaerő. Mit javasolnál azoknak az adminisztrátoroknak és kreatív szakembereknek, akik aggódnak a jövőjük miatt?

K.B.: Aki azt mondja, nem kell félteni a munkádat az AI-tól, nem teljesen látja át, mi zajlik a munkaerőpiacon. A mesterséges intelligencia először csak támogatja az emberi gondolkodást, de idővel egyre több munkakörben helyettesíteni is fogja. A legfontosabb, hogy megtanuljuk használni a saját szakmánkhoz kapcsolódó AI eszközöket, ezáltal hosszabb ideig tudunk relevánsak maradni a munkaerőpiacon. A technológiai fejlődést nem tudjuk megállítani, azonban a folyamatos önképzéssel növelhetjük a saját hatékonyságunkat, gyorsabbá, kreatívabbá, sőt, élvezetessé tehetjük a munkánkat. Látva az AI exponenciális fejlődését, nehéz megmondani, hogy fog kinézni a munkaerőpiac tíz év múlva. Egyes elméletek szerint a legbiztosabb munkaköre a szerelőknek van. Nekik ugyanis egy testben kell tudniuk beszélgetni, vezetni, lépcsőn cipekedni, fúrni-faragni és finommechanikai munkákat végezni. Ezek rendkívül összetett feladatok, de ki tudja, hogy a robotok mikor jutnak el arra a szintre, hogy erre is képesek lesznek.

H.B.: Látva ezeket a tendenciákat, hogyan fogadják az egyes vállalatok az AI megoldásokat?

A magyar munkaerőpiac sajátos kihívásokkal néz szembe: a vállalatok folyamatosan növekedésre törekednek, de gyakran képtelenek megfelelően képzett munkatársakat találni vagy megtartani. Általában a vezetőkkel és tulajdonosokkal kezdem a beszélgetéseket, ahol hangsúlyozom, hogy fontos a nyílt kommunikáció a csapatukkal. Beszéljék meg velük a felmerülő kérdéseket, és osszák meg, milyen célokat tűztek ki a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatban. Én mindig azt mondom, hogy az AI nem a munkádat veszi el, hanem egyszerűen felszabadít időt a kreatívabb és értékesebb feladatok számára. Ha tehát megtanulsz együttműködni az AI-jal, a cégek számára is értékesebbé válhatsz. Ez a pozitív szemlélet gyakran segít csökkenteni a kezdeti aggodalmakat, és megnyitja az utat a sikeres együttműködés felé.

H.B.: Milyen mértékben állnak nyitottan a magyar vállalatok a digitális transzformáció kihívásai elé nemzetközi szinten?

K.B.: A magyar piacon a legnagyobb problémát a forráshiány jelenti. Míg a nyugat-európai cégek számára egyértelmű, hogy a fejlődéshez szükséges tőke biztosítása elengedhetetlen, Magyarországon sok vállalat inkább óvatosan lép, és vár arra, hogy megérkezzen valamilyen állami támogatás. Ugyanakkor egyre többen kezdik felismerni, hogy a mesterséges intelligencia kulcsszerepet játszik a jövőjük alakításában. Azok, akik tavaly megakadtak, mostanában ismét megkeresnek, mert észlelik, hogy a versenytársaik is előreléptek, és nem szeretnék, ha lemaradnának a versenytől.

H.B.: A cégvezetők számára a mesterséges intelligencia és más digitális megoldások alkalmazása során gyakran felmerül az adatbiztonság miatti aggodalom. Milyen módon lehet hatékonyan kezelni ezeket a kockázatokat?

K.B.: Az ügyfeleim rendszerint azzal a kérdéssel fordulnak hozzám először, hogy mennyire megbízható az AI technológia. Ilyenkor rámutatok, hogy a vállalatok levelezési adatai, kapcsolati listái és dokumentumai már régóta a felhőben találhatók, tehát ezt a mentális akadályt már sikerült legyőzniük. A technológiai szolgáltatóknál több ezer mérnök dolgozik azon, hogy az adatokat a lehető legnagyobb biztonságban tartsák, míg egy cég saját szerverének védelmét általában csupán egy kisebb IT-csapat látja el. A veszélyek természetesen léteznek, és hallani is szoktunk adatszivárgásokról, de ezek esetek többsége a felhasználók figyelmetlenségére vezethető vissza, például gyenge vagy régóta nem frissített jelszavak használatára.

H.B.: Az AI-t a saját munkámban számos kreatív és praktikus célra alkalmazom. Segít a kutatások gyorsabb elvégzésében, ötletek generálásában és a problémák megoldásában. Emellett az adatelemzés során is hasznos, mivel képes nagy mennyiségű információt feldolgozni és a legrelevánsabb mintázatokat kiemelni. Az AI emellett inspirációt ad, amikor új projekteken dolgozom, lehetővé téve, hogy új perspektívákat fedezzek fel és innovatív megoldásokat találjak.

K.B.: A workshopokra és előadásokra való felkészülés során gyakran támaszkodom az AI-ra, különösen akkor, amikor az ügyfél iparágával kapcsolatos friss és releváns információkra van szükségem. Ezen kívül rendszeresen levelezem olyan ügyfelekkel, akik az általam használt amerikai angol helyett a brit angolt preferálják, és ebben az esetben is nagy segítséget nyújt az AI. Továbbá, kiválóan alkalmazom az AI-t tesztek kidolgozásához és értékeléséhez is. Folyamatosan keresem az új AI modellek kipróbálásának lehetőségét, hogy mindig naprakész tudással rendelkezzek. Az ügyfelekkel folytatott személyes kommunikációt azonban egyelőre nem bízom másra.

H.B.: Amikor egész nap az AI-val kommunikálsz, előfordul, hogy estére annyira tele leszel információkkal, hogy otthon inkább már csak pihenésképpen sem kérdezed meg tőle, milyen receptet használj a vacsora elkészítéséhez.

K.B.: Munka közben rengeteg impulzus ér, ezután pihentető kikapcsolni a gépet, lehalkítani a telefont, és kicsit eltávolodni a digitális világtól. Nagyon szeretek a családommal, a barátaimmal beszélgetni, és ebben sincs szükségem mesterséges intelligenciára. Veszélyes tendencia, hogy az AI-t sokan lelkisegélyre, coachingra használják. A ChatGPT például mindig bátorító, még akkor is megdicsér, ha felteszünk neki egy kérdést. Ez addiktív lehet, ráadásul egy mesterséges valóságba kerülünk.

H.B.: Mit vársz legfontosabb, jövőbeni áttörésként az AI-tól?

K.B.: Minden vágyam, hogy az életminőségünk javítása érdekében az oktatás terén történjenek olyan előrelépések, amelyek valóban hatékonyak. Jelenleg egy tehetséges gyermek, aki egy borsodi faluban él, sokkal kisebb eséllyel jut hozzá a szükséges támogatáshoz, mint egy hasonló helyzetű budapesti társának. Azonban ha a tanárok az AI technológia segítségével képesek lennének a gyerekek egyéni tehetségét és érdeklődését figyelembe venni, és ennek megfelelően személyre szabott feladatokat kínálni, akkor ez forradalmasíthatná a tehetséggondozást és a korrepetálást. Ezzel párhuzamosan pedig csökkenthetjük a földrajzi elhelyezkedés jelentőségét az oktatásban, így minden gyermek egyenlőbb esélyekkel indulhatna az életben.

H.B.: Részt veszel a HVG és az Amazing AI szakmai AI rendezvényén. Mit vársz a legjobban ettől az eseménytől?

K.B.: Sok remek előadó lesz, kíváncsian várom, hogy a többiek milyen tippeket, trükköket, ötleteket, módszertanokat hoznak. Azért is szeretem az ilyen konferenciákat, mert izgalmas személyes beszélgetésekre is adódik lehetőség a szünetekben. Bevallom, sokat várok az eseménytől, de az, hogy kurátorként Szurop István működött közre, illetve az Amazing AI is részt vett a szervezésben, nekem ez már garancia a minőségre.

A HVG és az Amazing AI együttműködésében megvalósult AI Talks esemény keretében az Amazing AI elindította saját podcast sorozatát, amelyben a rendezvény szakértőivel folytatott izgalmas beszélgetések kapnak helyet.

Related posts