Karácsonyi varázslat a Volkswagen megállapodásával: vajon elegendő lesz-e ez a csoda?
A Volkswagen több hónapig tartó tárgyalások után megállapodott a szakszervezetekkel, amelynek értelmében 35 ezer munkahely szűnik meg Németországban a következő években. Az átfogó intézkedések célja, hogy a vállalat versenyképes maradjon az olcsóbb kínai riválisokkal szemben és kezelje az elektromos autók lassú piaci térnyeréséből fakadó kihívásokat.
A Volkswagen most egy új, komoly kihívás elé néz, amely a németországi gyárak működésének átalakítását és a költségek drasztikus csökkentését célozza meg. December 20-án a vállalat és a szakszervezetek között létrejött egy fontos megállapodás, amely lehetővé tette a tömeges sztrájkok elkerülését, ugyanakkor biztosítja a német gyártóhelyek jövőbeli fenntarthatóságát. Az egyezség alapján 2030-ig 35 ezer munkahely megszűnése várható, miközben a gyári kapacitások jelentős csökkentésére is sor kerül.
A megállapodás egy 70 órás intenzív tárgyalássorozat eredményeként jött létre, amelyet a szakszervezeti vezetők "karácsonyi csodaként" emlegettek. Az utóbbi hónapok során Németországban két jelentős sztrájk zajlott, melyek összesen 100 ezer munkavállalót érintettek – ezek a Volkswagen 87 éves történetének legnagyobb munkabeszüntetései voltak. A sztrájkok óriási nyomást gyakoroltak a vállalatra, hiszen egyetlen sztrájknap akár 100 millió eurós bevételkiesést is okozhatott.
A megállapodás kulcsfontosságú eleme, hogy a vállalat elkötelezi magát amellett, hogy nem zár be egyetlen németországi gyárat sem. Az elbocsátások során szociálisan felelős megközelítést alkalmaznak, amely elsősorban a természetes fluktuációra és a nyugdíjazásokra épít. A Volkswagen emellett biztosítja, hogy 2030-ig megőrzi a munkahelyi stabilitást. A szakszervezetek cserébe hozzájárultak néhány bónusz csökkentéséhez, a gyakornoki program szűkítéséhez, valamint a kapacitások mérsékléséhez több telephelyen.
A megállapodás keretében a Volkswagen drezdai gyárában 2025 végére leáll a termelés, de a telephely jövője nem a bezárásban rejlik; alternatív felhasználási lehetőségeket kutatnak. Eközben a zwickaui üzem továbbra is az Audi Q4 E-tron gyártására összpontosít, és újrahasznosítási projektekbe is belekezd. Wolfsburgban pedig 2028-ra várhatóan befejeződik az új platformra épülő elektromos Golf gyártásának fejlesztése, amelyben a Rivian vállalat is aktívan részt vesz.
A vállalat legnagyobb gyárában, Wolfsburgban a négy gyártósorról kettőre csökkentik a termelést, míg az osnabrücki telephelyen új célokra használják fel a kapacitásokat, vagy potenciális vevőt keresnek.
A Volkswagen ambiciózus tervei között szerepel, hogy évente 15 milliárd euróval csökkentse kiadásait, amelyhez munkahelyek megszüntetésére és a gyártási kapacitás 700 ezer járművel való csökkentésére van szükség. Ezek a lépések elengedhetetlenek a vállalat hosszú távú versenyképességének megőrzéséhez, különösen az elektromos mobilitásra való áttérés, amely jelentős befektetéseket követel meg.
Elemzők figyelmeztetnek, hogy a Volkswagen jelenlegi intézkedései valószínűleg nem elegendőek a helyzet stabilizálásához. A vállalat piaci részesedése Kínában csökken, míg Európában és az Egyesült Államokban az elektromos autók iránti kereslet is elmarad a várakozásoktól. Az UBS szakértői arra figyelmeztetnek, hogy a VW-nek legalább 30 ezer munkahelyet kellene megszüntetnie ahhoz, hogy 2026-ra elérje a kitűzött 6,5 százalékos működési nyereséget.
A Volkswagen átalakításai jelentős hatással bírnak Németország politikai és gazdasági tájára is. Olaf Scholz kancellár, aki a közelgő februári előrehozott választások előtt kedvezőtlen helyzetben áll a közvélemény-kutatások tükrében, nyomatékosan kérte a vállalatot, hogy kerüljék a gyárbezárásokat. A német gazdaság lassú növekedése ugyanis központi kérdéssé vált a kampány során, így a VW döntései alapvetően befolyásolják a politikai diskurzus alakulását.
A mostani megállapodás kulcsfontosságú lépés a Volkswagen életében. Noha a szakszervezetek sikeresen megerősítették pozíciójukat, a vállalatnak még mindig jelentős átalakításokra van szüksége, hogy lépést tartson a globális autóipar folyamatosan változó kihívásaival, és garantálja a fenntartható működést – áll a Automotive News jelentésében.