Újra felerősödött a vállalati innováció, különösen a digitális fejlődés világában.

A K&H innovációs index értéke 2025 első félévében 28 pontra növekedett, ami kétpontos emelkedést jelent. Ez a mutató a hazai, 300 millió forintnál nagyobb árbevétellel bíró vállalatok innovációs aktivitását hivatott mérni, és bár továbbra is az alacsony kategóriába sorolható, a legutóbbi időszak visszaesése után pozitív irányú korrekciót mutatott. Különösen a digitális fejlesztések és a stratégiai tervezés terén tapasztalható előrelépés, amelyet a kis- és közepes vállalkozások innovációs erőfeszítései is jelentősen támogattak.
A legnagyobb elmozdulást a digitális innováció alindexe mutatta: értéke 7 ponttal 37 pontra nőtt, ami az eddigi legmagasabb szint. Ez a növekedés jól tükrözi, hogy a cégek egyre inkább nyitnak a mesterséges intelligencia, az IoT és az adatvezérelt működés irányába. A vállalatok ötöde már használ mesterséges intelligencia (MI) alapú megoldásokat, leginkább szövegírás, fordítás, adatfeldolgozás és marketing célokra.
A stratégiai gondolkodás is egyre inkább előtérbe került, hiszen az innovációs stratégia alindexe 4 ponttal emelkedett. Ez azt mutatja, hogy egyre több vállalat közelít tudatosan az innováció kérdéséhez. Jelenleg a cégek 67 százaléka vallja magát újítónak, míg csupán 8 százalékuk rendelkezik írásos innovációs stratégiával – ez az arány a korábbi visszaesés után mostanra stabilizálódott.
A cégek 19 százaléka készül új termékek vagy szolgáltatások fejlesztésére a következő évben, ami egy tervezett innovációs növekedést jelent (+1 pont). Ezzel szemben az újításokat ténylegesen megvalósító cégek aránya változatlan maradt, a megvalósult innováció alindex pedig 27 ponton stagnál. Érdekesség, hogy minden negyedik vállalat az elmúlt két év során új terméket vagy szolgáltatást alkotott.
A legszembetűnőbb fejlődést a 2 milliárd forint alatti árbevételű cégek mutatták, hiszen itt a növekedés 4 pontot jelentett a legkisebb vállalatok és az 1-2 milliárd forintos tartományba eső cégek esetében is. Ezzel szemben a legnagyobb cégek, amelyek árbevétele meghaladja a 4 milliárd forintot, az innovációs indexük csökkenésével szembesültek. Ennek hátterében részben az írásban rögzített innovációs stratégiák háttérbe szorulása (13%-os csökkenés), valamint a tervezett innovációs projektek számának 14 pontos visszaesése áll.
A mezőgazdaság (+7 pont) és a szolgáltatói szektor (+5 pont) területén tapasztalható a legjelentősebb növekedés, amely a tavalyi évhez viszonyított helyzet visszaállását tükrözi. Ezzel szemben a kereskedelmi és ipari ágazatok stagnálást mutatnak. Regionális szinten Kelet- és Nyugat-Magyarországon emelkedett az index értéke, míg a központi régióban nem történt érdemi változás.
A kulcsfontosságú motiváció számunkra az ügyfelek élménye és a kiváló minőség.
A vállalatok legfőbb inspirációja az ügyfélszolgálat fejlesztése és a termékek, valamint szolgáltatások minőségének fokozása. Ezt követi a működési hatékonyság javítása, valamint a fenntarthatósági célokhoz való alkalmazkodás.
A legfőbb kihívások továbbra is a forráshiány – legyen szó anyagi eszközökről, időről vagy humánerőforrásról – valamint az "eddig is elegendő volt" mentalitás. Számos vállalat úgy véli, hogy az elmúlt évek innovációi jelenleg még elegendőek az igények kielégítésére – fogalmazott Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője az eredmények tükrében.
Újdonság: Miként serkentik a kreatív gondolkodást és az innovációt a vállalaton belül?
A K&H innovációs index felmérés rákérdezett arra is, hogy milyen módszerekkel bátorítják a vállalatok a belső innovációt. A cégek 60 százaléka alkalmaz valamilyen ösztönző megoldást, köztük:
- Belső brainstorming események, kreatív workshopok és fejlesztői napok lebonyolítása (ez a legelterjedtebb forma, és a résztvevők körülbelül egyharmadánál jellemző).
- A munkavállalói javaslatok átgondolt és rendezett összegyűjtése.
- a vállalatok ötödénél jellemző az iparági kutatások, trendek figyelése, valamint
Minden hatodik vállalkozás a vásárlói visszajelzésekből merít ihletet.
Finanszírozás: főként önerőből
A fejlesztéseket továbbra is túlnyomórészt saját forrásból finanszírozzák, ugyanakkor az elmúlt fél évben észlelhetően nőtt azok aránya, akik pályázati támogatást is igénybe vesznek, ez a szám 26 százalékról 34 százalékra emelkedett. Ezzel szemben a hosszú távú hitelek iránti kereslet csökkenése figyelhető meg, ami a jelenlegi gazdasági helyzetre adott óvatos reakcióként értelmezhető.
Egyre több ember azonosítja magát innovátorként, és ez a tendencia az innovációs kiadások folyamatos növekedésével is párhuzamosan zajlik.
A vállalatok önértékelése kedvező irányba változott: a megkérdezett cégek közül háromból kettő (67%) úgy véli, hogy valamilyen mértékben innovatívak, és közülük nyolc százalék kifejezetten a szektoruk vezető újítójának tekinti magát. Ez az arány ismét elérte azt a szintet, amelyet egy évvel ezelőtt tapasztaltunk.
Az utóbbi két évben a vállalatok átlagosan árbevételük 8%-át fektették be innovációs projektekbe. Ez a szám pozitív elmozdulást mutat a korábbi fél éves visszaeséshez képest, és egyúttal a 2023-as szinthez való visszatérést is jelzi. Mindazonáltal, a szoftverbeszerzések, automatizálási megoldások és informatikai fejlesztések terén a működési költségek csupán 4%-át költik el a cégek.
Többen készülnek újításokra
A vállalatok jövőképe egyre fényesebb: a következő két évben 22%-kal több innovációt terveznek, mint az előző időszakban, ami visszatérést jelent az egy évvel ezelőtti szintre. A cégek 64%-a hasonló mértékű fejlesztéseket kíván végrehajtani, míg csupán 14% vár csökkenést. Ezek az adatok azt mutatják, hogy noha a gazdasági környezet kihívásokkal teli, a hazai vállalkozások többsége továbbra is elkötelezett a megújulás iránt.