Hogyan tehetjük az iskolásokat aktívabbá? Az iskoláskorú gyerekek aktívabbá tételének kulcsa az élményalapú tanulás és a kreatív megközelítések alkalmazása. Íme néhány ötlet, amelyek segíthetnek: 1. **Szabadtéri tevékenységek**: Rendszeres szabadtéri ór


Két tanév tapasztalataira építve a Magyar Diáksport-szövetség meghívásos, sajtónyilvános fórumot rendezett, ahol az Aktív Iskola-program eredményeit, élményeit és felmerülő kihívásait vitatták meg. A rendezvény célja, hogy átfogó képet nyújtson a program hatásairól és lehetőségeiről a diákok aktív életmódjának támogatásában.

A 2022-2023-as adatok szerint a magyar gyermekek körében a túlsúlyos vagy elhízott fiatalok aránya eléri a 25%-ot, és a fiatalok állóképessége már az ötödik osztálytól kezdődően folyamatos csökkenést mutat. E kedvezőtlen trendekre reagálva a Magyar Diáksport-szövetség (MDSZ) 2021-ben elindította az Aktív Iskola-programot, amelynek célja, hogy a sport és a mozgás integrálódjon a diákok mindennapi életébe, ezzel elősegítve az egészséges életmódra való nevelést.

A kerekasztal beszélgetésen részt vettek olyan neves szakemberek, mint Miklósa Erika operaénekes, valamint Horváth Magyary Voljc Nóra, a K&H Csoport ügyvezető igazgatója, aki a kommunikációs területért felel, továbbá Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Zrt. kommunikációs és PR vezetője.

A pedagógusokat az alábbi elkötelezett szakemberek képviselték: Róthné Tarsoly Anita, az Aba Sámuel Általános Iskola vezetője; Varga Tamás, a Diószegi Lajos Általános Iskola intézményvezetője és testnevelő tanára; Kókai Dávid, aki szintén testnevelést tanít és az Szent Imre Katolikus Általános Iskola vezetését is ellátja; valamint Horváth Dániel, aki szintén a testnevelés területén tevékenykedik.

Ezenkívül a Magyar Diáksport-szövetséget (MDSZ) Balogh Gábor, MDSZ elnök, Kaj Mónika, az Aktív Iskola program szakmai vezetője és Kälbli Katalin, az Aktív Iskola-program szakértője képviselte.

Balogh Gábor kiemelte, hogy a program sikerének kulcsa az elhivatott pedagógusok áldozatos munkájában rejlik. Az oktatók és testnevelők aktív részvétele nélkül a program nem tudott volna ilyen figyelemre méltó eredményeket elérni. Emellett hangsúlyozták, hogy egy-egy tanár rendkívül fontos szerepet tölthet be a diákok életében, formálva ezzel a jövő generációját.

Szóba került az is, miféle módokat lehet alkalmazni hogy a diákok motivációja az iskolán túl, a magánéletükre, felnőtt korukra is kiterjedjen. Természetesen az előbb megemlített pedagógusok kulcsszerepét hangsúlyozták, kiemelve, hogy megfelelő nehézségű feladatokat kell adni a gyerekeknek, amelyek elég nagy kihívást jelentenek azonban nem teljesíthetetlenek, így sikert éreznek. Hozzáadtak, hogy a sport aktivitások hatására a diákok versenyszelleme az önbizalmukkal együtt megnőtt, így voltaképp a kezdeti iskolai mindennapi mozgás által bevezetett rendszert a diákok életének szerves részéve válik, és maguktól is elkezdenek majd mozogni. Meg is említették, hogy a fokozott mozgás a diákok iskolai teljesítményére is pozitív hatással van.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a szülők által biztosított támogatás kulcsszerepet játszik ebben a folyamatban. Fontos, hogy a szülők ne csupán a szavakkal, hanem saját életmódjukkal is példát mutassanak gyermekeiknek. E cél érdekében egy iskola például apufoci-programot indított, habár megjegyezték, hogy a legtöbb ilyen kezdeményezésen jellemzően ugyanazok a szülők aktívan részt vesznek. A végső cél az, hogy a diákok elsajátítsák az egészséges életmódot, ami hosszú távon hozzájárul életminőségük javulásához és a várható élettartamuk növekedéséhez.

Azonban nem csak a mozgás bevezetése fontos, a táplálkozás is jelentős szerepet játszik az egészséges életmód kialakításában, egyes intézmények az egészséges táplálkozásra helyezik a hangsúlyt az uzsonnák szabályozásával. A Varga Tamás vezette Diószegi Lajos Általános Iskolában például az üdítőitalok és előre csomagolt nassolni valók fogyasztása az intézményben nem megengedett, cserébe biztosítanak vizet és egy darab szezonban lévő gyümölcsöt minden nap az összes diák számára.

A beszélgetés során elhangzott információk alapján az Aktív Iskola-programhoz csatlakozó intézmények diákjai már az első tanévben figyelemre méltó eredményeket értek el. Az iskolákban a WHO ajánlása szerint javasolt napi 60 perces mozgás teljesítésére a tanulók 50 százaléka képes, míg a hazai és nemzetközi átlag csupán 20 százalék körül mozog. Ezt a kiemelkedő teljesítményt főként annak köszönhetjük, hogy az intézmények sportköröket, sportfesztiválokat és az aktív közlekedést ösztönző programokat indítottak. 2023-ban 289 iskola alakított ki sportköröket, amelyekben összesen 92 ezer gyermek vett részt, míg 273 intézményben diák sportfesztiválokat szerveztek, amelyek több mint 87 ezer fiatal számára biztosítottak mozgási lehetőséget.

A 2023-as statisztikák alapján az Aktív Iskola-programban részt vevő diákok teljesítménye kezdetben a nemzeti átlag alatt alakult, azonban a 2024-es felmérési adatok már markáns, kedvező elmozdulást jeleztek. Az Aktív Iskolák tanulóinak fittségi mutatói emelkedtek, ami nemcsak az iskolai sportos tevékenységek eredménye, hanem az egészségi állapotuk szempontjából is jelentős előrelépést jelent.

A program sikeréhez jelentős közéleti támogatás is hozzájárult. Az aktív iskolák patrónus programjában Miklósa Erika operaénekes és Gulyás Michelle olimpiai öttusázó is egy-egy iskolát pártfogolnak. Balogh Gábor elmesélte, hogy Gulyás Michelle 18. kerületi, gyógypedagógiával foglalkozó iskolát választott, valamint hogy ő majd maga után egy újabb patrónust fog választani, így kívánják folytatni a programot.

Related posts