Egyedi megfogalmazás: Hasonló szituációk, de eltérő választások: miért a VSC került előtérbe elsőként, és miért a biztonsági autó zárta le a versenyt? | M4 Sport


Következetlenség? Vagy show-csinálás biztonsági autóval? Elsőre talán többen is ezt gondolták, de volt magyarázat arra, miért kezelt két hasonló helyzetet egészen másképpen az FIA vasárnap.

Max Verstappen győzelme már-már elkerülhetetlennek tűnt, hiszen bő 18 másodperces előnnyel vezetett Lando Norris előtt, akit Oscar Piastri követett, igaz, csak tisztes távolságból. Az Emilia-Romagna Nagydíj 46. körében azonban Andrea Kimi Antonelli gázpedálproblémája miatt kénytelen volt megállni a pálya szélén, így a versenyirányítás úgy döntött, hogy beküldi a biztonsági autót. Ez a lépés teljesen felborította a verseny eddigi menetrendjét, eltüntetve a versenyzők közötti időeltolódásokat.

Az esetet "gyanússá" tette, hogy 17 körrel korábban Esteban Ocon szinte ugyanúgy állt félre műszaki hibával, de akkor csak egy virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe a mentés idejére. Míg ez a tempóvisszafogás az olcsó kerékcserékkel keverte meg a kártyákat, a valódi biztonsági autó érkezése ismét kavarodást teremtett, ami kapcsán felmerült a kérdés, mennyire volt benne ebben a döntésben, hogy az FIA kicsit a műsort is fel akarta dobni, vagy mennyire voltak csak következetlenek a döntéshozók.

"Amikor először észleltem a biztonsági autót, bevallom, hogy meglepetten álltam ott, hiszen úgy tűnt, mintha hasonló szituációval állnánk szemben, mint a Haas esetében" - nyilatkozta Alexander Wurz, az ORF csatorna szakkommentátora és a GPDA vezetője a német Formel1.de-nek. Ezt követően hangsúlyozta:

- magyarázta el a korábbi versenyző, miért így járt el a szövetség.

A különbség abban rejlett, hogy Ocon a fal megnyitásának közelében helyezte el a Haasát, így a sportbírók gyorsan és könnyedén eltávolíthatták azt a pálya területéről, amit a lejtő is megkönnyített. Ezzel szemben Antonelli a megnyitástól távolabb, egy emelkedőn állt meg, így ahhoz, hogy a következő megnyitásnál ki tudják tolni a Mercedesét, egy dombon kellett volna feltolniuk azt, ami nem lett volna egyszerű feladat.

A show-csinálás helyett az elsődleges szempont tehát valóban a biztonság volt - és Jules Bianchi 2014-es tragédiája óta aligha kell magyarázni, miért fontos a lehető legjobban visszafogni a mezőnyt, amikor idegen jármű tartózkodik a pálya területén.

Related posts