A magyarok sajnálják a pénzt erre is: súlyos problémákon segíthetnének, de nem alkotnak tartalékot - Pénzcentrum


A legfrissebb felmérés szerint a magyar lakosság jelentős része csupán akkor kezd el komolyabban foglalkozni saját egészségével, amikor már előtérbe kerülnek a problémák. A válaszadók 45%-ának egészségtudatossága egy konkrét panasz megjelenésével aktiválódik. Ezzel párhuzamosan a pénztártagok 2025-re körülbelül 1,3 milliárd forintot fektetnek a gyermekvállalásra és a beiskolázásra való felkészülésbe, ami a fiatalabb generáció tudatosabb tervezési szokásait tükrözi. Ugyanakkor a váratlan egészségügyi kiadások a lakosság kétharmada számára komoly anyagi megterhelést jelentenek, ami hangsúlyozza a proaktív egészségügyi tervezés fontosságát.

Az OTP Egészségpénztár legújabb, széleskörű felmérése alapján érdekes trendek bontakoznak ki az emberek egészségtudatosságával kapcsolatban. A válaszadók körében megfigyelhető, hogy körülbelül egyharmaduk csak a komolyabb egészségügyi problémák megjelenésekor kezdett el foglalkozni az egészségével. A közérzet javítása a leggyakoribb motiváló tényező, amelyet a válaszadók 41%-a említett, azonban a munkahelyi teljesítmény, a családtagok vagy mások javaslatai már jóval ritkábban befolyásolják az egészségtudatos döntéseket. Ez a helyzet rávilágít arra, hogy sokan csak válsághelyzetben ébrednek rá az egészség fontosságára.

A pénzügyi felkészültség terén is hasonló a kép: bár a válaszadók majdnem felének (44%) van valamilyen magánmegoldása a felmerülő egészségügyi kiadásokra - például megtakarítása, biztosítása vagy egészségpénztári tagsága -, a többség még mindig az állami ellátásra hagyatkozik. A megkérdezettek kétharmadának jelentős nehézséget okozna, vagy külső segítség nélkül megoldhatatlanná válna egy váratlan egészségügyi kiadás finanszírozása.

A gyerekvállalásra való felkészülés napjainkban már sokkal tudatosabb folyamat, mint korábban. A szülők egynegyede már 1-2 évvel a gyermek születése előtt elkezdi a pénzügyi tervezést, és a 40 év alatti fiatalok közel fele évekkel előre gondolkodik. A leggyakoribb lépések között szerepel a családi költségvetés átalakítása, lakásvásárlás vagy -felújítás, valamint a biztos munkahely megszerzése. A fiatalabb generációk körében egyre elterjedtebb, hogy szakmai tanácsadáson vesznek részt, elmélyülnek a különféle tanulmányokban, vagy állami támogatásokat, mint például a babaváró hitelt, igényelnek a felkészülés megkönnyítése érdekében.

Az OTP Egészségpénztár legfrissebb statisztikái is megerősítik ezt a növekvő trendet. 2025 első fél évében a pénztár tagjai szinte egymilliárd forintot költöttek gyermekvállalással és gyermekneveléssel kapcsolatos kiadásokra, amely a babatápszertől kezdve a logopédiai szolgáltatásokon át egészen a lombikprogramokig terjedt. Ezen kívül, az önsegélyező szolgáltatások keretében további körülbelül 300 millió forintot fordítottak beiskolázási támogatásokra, gyermekgondozási és gyermeknevelési juttatásokra, valamint születési támogatásokra.

Az egészségpénztári befizetéseket rendkívül sokféle szolgáltatásra lehet felhasználni - nemcsak orvosi vizsgálatokra vagy gyógyszerekre, hanem például a gyermekekkel kapcsolatos kiadásokra is, legyen az egy laptop, vagy logopédiai foglalkozás

- mondta Budai József, az OTP Pénztárak ügyvezető igazgatója.

Az OTP Egészségpénztár legaktívabb tagjai között éles korosztálybeli eltérések figyelhetők meg nemek szerint. A férfiak körében a legnagyobb aktivitást a 30-as éveikben járók mutatják, míg a nőknél a 45-50 éves korosztály a legjellemzőbb, akik gyakran élnek a pénztári egyenlegük lehetőségeivel. A kutatás rámutat arra, hogy a megelőzés, az egészségtudatosság és a pénzügyi felkészültség nem csupán a családok, hanem személyes jólétünk szempontjából is elengedhetetlenek.

Related posts