Radikális átalakulás a műszaki vizsgák terén – jelentős szigorításokra számíthatunk!


2025. május 6-án lehetőségünk nyílik arra, hogy alaposan megvizsgáljuk, miként befolyásolja a LegalTech és a DigitalCompliance a vállalatok versenyképességét. Ezen a napon fókuszálunk a digitális környezetben való vállalati jelenlétet leginkább meghatározó kulcsfontosságú jogi és szabályozási aspektusokra is. Célunk, hogy feltérképezzük a legújabb trendeket és kihívásokat, amelyek a modern üzleti világban a jogi innovációk és digitális megfelelőségek területén jelentkeznek.

Az Európai Bizottság egy átfogó javaslatcsomagot mutatott be, amely a járművek műszaki vizsgálatára, nyilvántartására és közúti ellenőrzésére vonatkozó uniós szabályozás módosítását célozza. E kezdeményezés hátterében két fő cél áll: egyrészt a közúti balesetek számának jelentős csökkentése, másrészt pedig a közlekedésből eredő környezetszennyezés hatékonyabb kezelése.

A Bizottság azzal érvel a szigorítások mellett, hogy így 2026 és 2050 között a tervezett változtatások akár 7 ezer életet menthetnek meg és 65 ezer súlyos sérülést előzhetnek meg.

A javaslat értelmében minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra évente kötelező műszaki vizsga bevezetését tervezik. Ezzel egy időben a motorkerékpárokra vonatkozó jelenlegi kivételeket is megszüntetnék.

A 125 cm³-nél nagyobb hengerűrtartalmú motorok esetében elengedhetetlen lenne a rendszeres műszaki ellenőrzés bevezetése.

Az Európai Bizottság indoklása szerint a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki.

A műszaki vizsgák technológiai színvonala várhatóan jelentős fejlődésen megy keresztül: az Európai Unió előírja az új járműtípusok, különösen az elektromos autók specifikus ellenőrzésének bevezetését. A jövőben például a biztonsági rendszerekhez kapcsolódó szoftverek integritását is alaposan tesztelni fogják. Ezen kívül a kibocsátásmérési eljárásokban is komoly előrelépésre lehet számítani.

A jövőben kötelezővé tehetik az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) szintjének mérését, különösen a dízelmotorral működő járművek esetében. Ez a lépés kiemelten fontos a környezetszennyezés csökkentése és a közlekedési eszközök környezeti hatásainak nyomon követése szempontjából.

Brüsszel törekvése az is, hogy hatékony intézkedéseket vezessen be a kilométeróra-manipuláció elleni harc érdekében, mivel ez a jelenség különösen aggasztó a használt autók nemzetközi kereskedelme során. A tervezett intézkedések értelmében

minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene a kilométeróra állását, az adatokat pedig egy nemzeti adatbázisban tárolnák.

Ezek az adatok kötelező jelleggel megoszthatók más tagállamok hatóságaival, például a járművek újraregisztrációja során.

Az új szabályozás a digitalizáció felé tett fontos lépéseket tartalmaz: egységes, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyek bevezetésére kerül sor, miközben a tagállamok járműnyilvántartásait is összekapcsolják. Ez a rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy azok, akik más tagállamban tartózkodnak ideiglenesen, elvégezhessék a műszaki vizsgát anélkül, hogy vissza kellene térniük hazájukba. Az eredményeket pedig ideiglenes érvényű tanúsítvány formájában fogják elismerni.

A változások üdvözlésére Aposztolosz Cicikosztasz, a fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztos is kifejezte támogatását. Szavai szerint: "Az Európai Unió határozottan elkötelezte magát amellett, hogy 2030-ig a felére csökkenti a halálos közúti balesetek számát. Ez a javaslatcsomag kulcsfontosságú lépés ahhoz, hogy útjaink biztonságosabbá váljanak, levegőnk pedig tisztább legyen, ezáltal megkönnyítve az állampolgárok életét."

A jogszabálycsomag jelenleg az Európai Parlament és a Tanács alapos vizsgálatának tárgyát képezi a szokásos jogalkotási folyamat során. Miután a végleges elfogadásra sor kerül, az Európai Bizottság részletes végrehajtási előírásokat fog kidolgozni. Ezek kiterjednek majd többek között a digitális dokumentumok kezelésére, az adatmegosztásra, valamint az új tesztelési eljárások technikai aspektusaira.

Related posts