A legfrissebb útdíjváltozás jelentős hatással van a fuvarozókra.


Jövő februártól egy új szabályozás lép életbe, amely miatt egy- vagy legfeljebb kétéves autóflottával rendelkező vállalkozások számára várhatóan magasabb útdíjakra kell számítani. Ezzel a lépéssel a hatóságok a közlekedési rendszer fenntarthatóságát kívánják erősíteni.

A jövő évtől kezdve bezárul egy kiskapu a fuvarozással foglalkozó mikrovállalkozások előtt - tájékoztatta a Vezesst az iCell. Ez sajnos nem jelent mást, mint azt, hogy a jövőben több útdíjat kell fizetniük.

Ahogy már sokan tudják, a személyautók matricás díjfizetési rendszerével szemben a teherautóknak, valamint - az idei évtől kezdve - a buszoknak is arányosan kell megfizetniük az útdíjat, amennyiben gyorsforgalmi vagy főúton közlekednek. Az 2013-ban bevezetett elektronikus útdíjszedési rendszer (HU-GO) a nehézgépjárművek számára eddig tartalmazott egy kiskaput, amelyet főként azok tudtak kihasználni, akik egyetlen járművet üzemeltetnek, és azt saját maguk vezetik.

A fuvarozók 90 százaléka fedélzeti eszközt, úgynevezett OBU-t használ az elektronikus útdíj automatikus bevallására. Ez az eszköz kizárja a büntetéseket és egyes szolgáltatóknál lehetőség van az utólagos fizetésre is.

"Az interneten is megvásárolható viszonylati jegyeknek számos hátránya van. Ezek közé tartozik, hogy nem térhet le a kiválasztott útról, vagy, hogy maximum öt köztes állomást iktathat be. Sok mikrovállalkozás mégis inkább ezt használja" - árulta el Farkas Károly, az i-Ceell operatív elnöke. Az egyik legnagyobb útdíjbevallási közreműködő cég vezetője szerint ennek főleg a megszokás lehet az oka, de nem kizárt, hogy voltak akik abban bíztak, hogy a kisebb forgalmú főútvonalakat kevésbé ellenőrzik.

"Mivel a viszonylati jegy a vásárlás időpontjától kezdődően a következő naptári nap végéig érvényes és ez alatt többször meg lehet fordulni két pont között, így nyitott volt a lehetőség a visszaélésre - ennek azonban jövőre vége" - hangsúlyozta a telematikai szakértő. Hozzátette: 2025. február 1-től a viszonylati jegy a megváltás időpontjától 120 percig lesz érvényes. Ha valaki ennél hosszabb ideig közlekedik, annak meg kell állnia az újabb jegy vásárlásához.

A kockázatvállalás nem ajánlott, mivel a jogszabályok nem teszik lehetővé a méltányosságot. A legkisebb bírság 47-70 ezer forint között mozog a jármű kategóriájától függően, de a büntetési összeg akár 281 ezer forintra is rúghat. Az adminisztrációs költségek minimalizálása érdekében érdemesebb lehet egy OBU eszköz beszerzése, amely csupán egy egyszeri, 30 ezer forintos kiadást jelent. Ezzel a megoldással havidíj nélkül élvezhetjük az útdíjfizetési szolgáltatást.

Related posts