2025 - az az év, amikor a csúf szavak határozhatják meg a Forma-1-es bajnoki cím sorsát!


Mohammed Ben Szulajem FIA-elnök úgy döntött felveszi a harcot az őt kritizáló és káromkodó Formula-1 pilótákkal, és összehozott egy olyan szabályozást, amelynek eredménye, hogy a versenybírók jobban beleszólhatnak a bajnokság alakulásába, mint bármikor korábban. Az új szabályozás mögött ugyan érthető a szándék, azonban a megfogalmazás szubjektivitása sok problémát fog még okozni a jövőben.

Valamivel kevesebb mint két hónap van a még a Formula-1 (F1) 2025-ös szezonnyitó nagydíjáig, de a Nemzetközi Automobil-szövetségnek (FIA) már sikerült kiakasztania a pilótákat és a rajongókat is. Az FIA ugyanis egy sor büntetési irányelvvel bővítette a Nemzetközi Sportkódexét, amely a sportfelügyelőknek mostantól lehetővé teszi, hogy káromkodásért és a sportszabályzat egyéb módon történő megsértéséért a versenyzőket akár eltiltással és pontlevonással is sújthassák.

Mielőtt bárki azt gondolná, hogy rejlik valami értelem az új szabályozás mögött, annak lelövöm a poént, hogy nem, az egész úgy hülyeség ahogy van, bár érthető az irány, amelybe az FIA elnöke elindult. Ezért a mondatomért pedig már repülne is egy kellemes 40 ezer eurós, vagyis nagyjából 16,3 millió forintos büntetés az FIA-től, ha Formula-1-es pilóta lennék, de szerencsére nem vagyok az, így nyugodt szívvel és bírságok nélkül számolhatok be Mohammed Ben Szulajem FIA-elnök káromkodás és véleménykifejtés elleni harcáról.

A tavalyi Forma-1-es szezon nem csupán a pályákon zajló küzdelmekről volt híres, hanem a kulisszák mögötti eseményekről is. A legemlékezetesebb botrányok közül talán Max Verstappen és Mohammed Ben Szulajem összetűzése emelkedik ki, amely a nézők számára igazi szórakozást nyújtott. A világbajnok a 2024-es Szingapúri Nagydíjon adott interjújában "elfogadhatatlan nyelvezetet" használt, amikor a saját autója teljesítményéről beszélt, ami miatt közhasznú munkára ítélték. Ez az eset nemcsak a sportág hírnevét, hanem Verstappen imázsát is próbára tette.

A döntés következtében a Verstappen melletti állásfoglalását fejezte ki a Nagydíjversenyzők szövetsége (GPDA), amely a pilóták érdekeit képviseli. A világbajnok a következő FIA-sajtótájékoztatón provokatívan csupán egyszavas válaszokkal reagált, elkerülve ezzel a további büntetéseket. A hihetetlenül mulatságos jelenetek ellenére az FIA és Mohammed Ben Szulajem nem tűnt úgy, hogy észrevette volna a helyzet komikumát. (Megjegyzem, hogy emiatt a mondat miatt az FIA már 80 ezer eurós, azaz 32,6 millió forintos büntetést róna ki rám.)

Őszintén szólva, ez egyszerűen nevetséges. Az autóversenyzés csúcsán állunk, ahol elkerülhetetlenek a hibák. Én biztosan nem választanám ezt az utat, és remélem, hogy Max sem fog hasonlóra ragadtatni magát.

Lewis Hamilton a sajtótájékoztatón kifejezte véleményét, majd Lando Norris is kiállt a versenytársa mellett, és hangsúlyozta, hogy a büntetés igazságtalan döntés volt.

A világbajnok végül az FIA díjátadó gáláján teljesítette közösségi munkáját, ami különösen ironikus, hiszen éppen ő volt az esemény egyik középpontja és ünnepeltje.

Nem sokkal Max Verstappen incidense után Charles Leclerc is nehéz helyzetbe került, amikor a Mexikóvárosi Nagydíjon egy nem éppen finom kifejezést használt, miközben arról beszélt, mi járt a fejében, amikor megcsúszott az autójával, és ezzel pozíciót veszített. A monacói pilóta azonnal észbe kapott, és elnézést kért, hozzátéve, hogy szeretné elkerülni Verstappen sorsát. A gyors bocsánatkérésnek köszönhetően az FIA enyhítő körülményként kezelte a helyzetet, így végül mindössze 10 ezer eurós, azaz körülbelül 4 millió forintos büntetéssel megúszta az esetet.

A két incidens után a GDPA nyílt levelet intézett az FIA elnökéhez, ahol hangsúlyozták, hogy "mint minden sportágban, a versenyzőknek tiszteletben kell tartaniuk a bíró döntéseit, függetlenül attól, hogy egyetértenek-e vele vagy sem". Ugyanakkor nem mellőzték a büntetések kritikáját sem, és kifejezték álláspontjukat a kérdésben.

A káromkodás világában érdemes megkülönböztetni a másokat bántó kifejezéseket és azokat a lazább, humoros megnyilvánulásokat, amelyek inkább a frusztráció vagy a környezeti hatások, mint például a borongós időjárás, vagy akár egy F1-es autó működésének nehézségei kapcsán merülnek fel. Kérjük az FIA elnökét, hogy figyeljen oda a választott szavaira és stílusára, amikor a versenyzőinkkel foglalkozik, legyen szó nyilvános fórumról vagy más kommunikációs csatornákról. Ezen kívül fontos hangsúlyozni, hogy tagjaink felnőtt emberek, akiknek nem szükséges, hogy a média útmutatásokat adjon olyan banális kérdésekről, mint az ékszerek vagy az alsónadrág viselete.

- olvasható a levélben.

Mohammed Ben Szulajem figyelmen kívül hagyta a kritikákat, a versenyzők nyílt levelét és a nézők reakcióit. Magyar politikai hasonlattal élve, úgy tűnik, hogy a dolgokat "Bicskéig" hosszabbította, és új szabálypontokat íratott a FIA Nemzetközi Sportkódexébe.

Az új rendszerben az F1 pilótáknak az első szabálysértésért járó büntetés 40 000 euró (16,3 millió forint). Az a pilóta, aki két éven belül elkövet egy második vétséget, annak a büntetése már 80 000 euró (32,6 millió forint), valamint egy egy hónapos felfüggesztett eltiltás. A versenyző, aki a második szabálysértés után két éven belül ismét olyat mond, ami szabálysértésnek minősül azt 120 000 eurós (49 millió forintos) pénzbírsággal, egy hónapos eltiltással és bajnoki pontok levonásával sújtják. (A pontlevonás mértéke nincs részletezve az új szabályzatban, nehogy túl egyértelmű legyen a dolog.)

Ezek mellett 15 ezer eurós büntetésre számíthat az a versenyző, aki "az FIA utasításait nem tartja be a személyek kinevezésén és a hivatalos ceremóniákon való részvétel során vagy bármely olyan versenyen, amely FIA bajnokságba számít bele". Ebben az esetben egy második kihágás már 30 ezer eurós büntetéssel az FIA által elzárt területekről való kitiltással jár, amibe a pályától kezdve a paddockon át a parc ferméig és médiazónáig minden beletartozhat. Egy újabb kihágás pedig már 45 ezer eurós büntetést és hat hónapos eltiltást von maga után a szóban forgó területekről. "Természetesen" az F1 pilótákra vonatkozó büntetések a fentebb megjelöltek négyszerese.

A szabályozás terén nem csupán az irreális büntetési tételek keltik a legnagyobb felháborodást, hanem az is, hogy a sportszabályzat kifejezetten rögzíti: az FIA felügyelőinek jogkörébe tartozik, hogy meghatározzák, mely büntetést alkalmazzák, és figyelembe vehetik az enyhítő körülményeket is.

Az FIA valószínűleg azért építette bele ezt a szabályt a szabályzatba, hogy a pilóták számára valamilyen szintű biztonságérzetet nyújtson. Ironikus módon azonban éppen ez a rész az, ami nevetségessé teszi az új rendszert. Egy szoros bajnoki szezonban a felügyelők könnyedén befolyásolhatják a verseny kimenetelét. Például, ha Verstappen 5 ponttal vezet Norris előtt, és mindketten a verseny során káromkodnak, a felügyelők úgy dönthetnek, hogy Norris csupán pénzbüntetést kap, míg Verstappentől 10 pontot vonnak le. Az irányelvek szubjektív jellege pedig megnyitja az ajtót a potenciális igazságtalanságok előtt, hiszen ami az egyik felügyelő számára normális és elfogadható, az a másik számára teljesen visszataszító lehet.

Ne is feledkezzünk meg arról, hogy ha egy versenyzőt egy hónapra eltiltanak a versenyzéstől, az gyakorlatilag megfosztja őt a bajnoki címért folytatott küzdelem lehetőségétől.

Mohammed Ben Szulajem autokratikus irányítása az FIA élén már senki számára nem meglepő. (Bár lehet, hogy ezért a megjegyzésért 49 millió forintnyi büntetést is kaphatnék, és egy hónapos eltiltást is, de azért ezt a cikket muszáj befejeznem.) Ugyanakkor nem teljesen ésszerűtlen az új szabályozás, amelyről egyelőre nem tudni, milyen végleges formát ölt majd.

A korábbi káromkodások kapcsán, különösen emlékezetes volt, amikor 2021-ben Christian Horner a Katari Nagydíj utáni nyilatkozatában éles kritikát fogalmazott meg a versenyirányítással szemben. Akkoriban azonban nem létezett világos és egyértelmű szabályrendszer, amely meghatározta volna a büntetések mértékét a különböző kihágások esetén. Az új rendszer bevezetése viszont átláthatóbbá tenné a versenyfelügyelők döntéseit, így minden résztvevő pontosan tudná, hogy milyen következményekkel számolhat a szabályszegésekért.

Valószínűleg a jövőben is gyakran találkozunk az új szabályozásokkal, azonban teljesen érthető, hogy Mohammed Ben Szulajem szeretné világossá tenni a büntetési tételeket. Hiszen nem fogadható el, hogy az F1-pilóták ugyanúgy kritizálják a bírókat, ahogy azt a futballpályán a labdarúgók teszik.

Ez a véleménycikk nem feltétlenül tükrözi az Index szerkesztőségének álláspontját.

Related posts