Természetesen, íme egyedi megfogalmazásban a "10 meglepő tény a vasút történetéből": 1. **Az első gőzmozdony**: 1804-ben James Watt tervezett egy gőzmozdonyt, amely az elsőként szállított teheráruval vált híressé, de az igazi áttörést George Stephenson 1
Az első vasútvonal megnyitása sokak szemében sötét előjelként tűnt fel, mintha a technológia előretörése valami baljós jövőt ígérne.
1825. szeptember 27-én történt egy mérföldkő az közlekedés történetében: Angliában, Stockton és Darlington között megnyílt a világ első közforgalmú, menetrendszerű vasútja. Ezen a 14 kilométeres vonalon George Stephenson híres gőzmozdonya, a Locomotion teljesített első útját, utasokat és szénnel megrakott kocsikat vontatva. A gőzmozdony elképesztő, óránként 24 kilométeres sebességre volt képes, ami forradalmasította a közlekedést és új távlatokat nyitott a vasúti szállításban.
A vonat feltűnésével előtt a brit szigetek időmérése meglehetősen zűrzavaros volt: míg Bristolban 10 perc eltérést tapasztaltak a greenwichi középidőhöz képest, más települések eltérő időszámítási rendszereket alkalmaztak. A vonat elterjedése után érezhetővé vált az egységes időszámítás szükségessége, de csak 1855-re kezdtek el a városok többsége a GMT rendszerére átállni.
3. Az 1820-as években a londoni parlamentben zajló vitában, amely a személyszállító vasutak kérdésével foglalkozott, meglepő érvek kerültek elő. Többen attól tartottak, hogy a gőzmozdonyok által elérhető 10 mérföld per óra sebesség annyira megdöbbentő élmény lesz az utazók számára, hogy az emberek mentálisan nem lesznek képesek megbirkózni vele, sőt, akár meg is őrülhetnek a gyorsaság miatt.
4. Az első amerikai gőzmozdony, a Tom Thumb, 1830-ban egy ló vontatta kocsikkal szembeni versenyt veszített el, amelyet műszaki hiba okozott. E kudarc ellenére a vonat forradalmi lépést tett, és elindította az amerikai vasúti ipar fejlődését. 1916-ra az Egyesült Államok vasútvonalainak hossza elérte a 250 ezer mérföldet (kb. 400 ezer km), ami meghaladta a Föld és a Hold közötti távolságot. Ekkor már a vasút szerves részévé vált az amerikai közlekedésnek és gazdaságnak, összekötve a hatalmas országot.
5. George Pullman kényelmes vagonjai borsos áruk miatt sokáig nem érdekelték a vonattársaságokat, ám miután 1865-ben Abraham Lincoln holttestét többek között egy Pullman-kocsival felszerelt vonat szállította szerte az USA-ban, az üzlet is beindult. Pullman arról is ismertté vált, hogy a magáncégek körében az ő vállalatánál dolgozott a legtöbb fekete a polgárháború utáni időszakban.
6. Charles Dickens 1865-ben túlélt egy vonatbalesetet. A munkások elnézték a menetrendet, és az írót, valamint szeretőjét és annak anyját szállító vonat Staplehurst közelében a hiányzó sínrészletek miatt kisodródott, és egy völgyben landolt. 10 ember meghalt, 49 pedig megsérült. Az író a túlélők között volt.
1869. április 28-án a Utah és Kalifornia közötti Central Pacific Railroad vasútvonal építése során ír és kínai munkások hihetetlen teljesítményt nyújtottak: egyetlen nap alatt 10 mérföld (16 km) sínpárt fektettek le. Ez a rendkívüli eredmény történelmi rekordnak számít, és jól tükrözi a korabeli munkások kitartását és elszántságát.
1890-ben Luke Livingston Macassey, a skót mérnök, merész elképzeléssel állt elő: egy víz alatti vasútvonal megépítését tervezte a skóciai Stranraer és az írországi Belfast között, amely akkoriban Észak-Írország fővárosának számított. Az ötlet célja a közlekedés felgyorsítása volt, és a tervet komolyan mérlegelték a korabeli szakmai körökben. Sajnos a projekt végül nem valósult meg, így a víz alatti vasútálom csupán egy ambiciózus vízió maradt.
1907-ben Jesús García, egy vasúti fékező, hősies bátorságával mentette meg Nacozari mexikói települését. Amikor egy dynamittal megrakott, lángoló vonat közeledett, García életét kockáztatva irányította azt a várostól hat kilométerre, így megakadályozva a katasztrofális robbanást. Az áldozatos tette révén megóvta a települést a pusztulástól, és örökre beírta magát a helyiek emlékezetébe.
1938-ban a brit Mallard nevű A4-es osztályú gőzmozdony hihetetlen 202,8 km/h sebességgel száguldott, ezzel felállítva a gőzmozdonyok között fennálló sebességi rekordot, amely azóta is megdönthetetlennek bizonyult.